ارزیابی آمادگی تغییر یا Change Readiness Assessment – CRA

هدف ارزیابی آمادگی تغییر این هستش که میاد با یه سری فعالیت ها آمادگی سازمان رو واسه توانایی پذیرش تغییرات و نگهداشت سود رو می سنجه.

ارزیابی آمادگی تغییر سه تا مرحله داره :

  • برنامه ریزی
  • جمع آوری دیتا
  • تحلیل گزارش انجام شده

بعدش اینکه ارزیابی تو همه سطوح مختلف سیستم انجام میشه :

  • سطح سازمانی
  • سطح دپارتمان ها / گروه های مختلف
  • سطح شخصی

اما رویکرد رسیدن به ارزیابی آمادگی تغییر به چه شکل هستش ؟ بعبارت دیگه چطور می تونیم تو سیستمی که داریم Change Readiness Assessment رو پیاده کنیم ؟!

تو این شکل که توسط نرم افزار Word طراحی کردم میشه روند مراحل ارزیابی رو دید (خواهشا اگر کپی می کنید منبع رو ذکر کنید چون این مطلب احتمال داره بعدها بروز بشه و مطالب جدیدتری بهش اضافه بشه)

 

مراح ارزیابی آمادگی تغییرات
مراح ارزیابی آمادگی تغییرات

همونطور که مشاهده می کنید ابتدا باید Scope شناسایی بشه (نیازمندی ها + مشتریان)، در ادامه هم به طور دقیق باید ذینفعان سیستم رو شناسایی کنیم و پس از تدارک برنامه پیشنهادی اون رو ارزیابی کنیم و روش موردنظر مون رو انتخاب کنیم. در ادامه یک سری سوالات رو به منظور ارزیابی طراحی می کنیم و مصاحبه رو انجام میدیم. اینجا نباید گام اعتبارسنجی داده های پرسشنامه و مصاحبه فراموش بشه. اگر اوکی بود گزارش رو آماده می کنیم و در پایان چرخه ارزیابی تکمیل میشه.

در واقع چهار مرحله رو ما پیش رو داریم :

  • ابتدا نیازمندی هامون برای رسیدن به چشم انداز مد نظرمون بررسی میشن
  • بعدش یه راه حل عملی واسه رسیدن به چشم انداز ارائه میدیم
  • تو مرحله سوم تغییرات رو اعمال می کنیم و منابع مون رو تو سیستم مستقر می کنیم و در نهایت عملیاتمون تغییر میکنه
  • تو آخرین مرحله هم باید راه حل پیشنهادی اعتبارسنجی بشه و نتایج بدست اومده انداره گیر بشه و به سمت جست و جوی فرصت های بیشتر پیش بریم.

1 دیدگاه در “ارزیابی آمادگی تغییر یا Change Readiness Assessment – CRA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *