طرح مدیریت ریسک – Risk Management Plan

ما می توانیم به منظور طرح مدیریت ریسک – Risk Management Plan از طرح RMMM به منظور کاهش ریسک، اجتناب از ریسک و نظارت  و کنترل ریسک استفاده کنیم. در واقع RMMM طرح تسکین پایش و مدیریت ریسک هست که بایستی از قبل آماده باشه. اینو رو هم یادتون باشه ما دو نوع ریسک داریم : الف. غیر فعال ب. فعال

حالا این تحلیل و مدیریت ریسک چه کمکی به تیم میکنه ؟ باعث میشه که تیم در طول پروژه بتونه عدم قطعیت رو درک کنه و اونو مدیریت کنه.

این قطعه کد رو هم نگاه کنیم خالی از لطف نیست (نیست که من قبلنا PHP کد میزدم 🙂 ضمنا این کد در سطح وب موجود است.

<code>

if (Risk is available) then {Risk Managment || Risk Monitoring} Else

{Risk Monitoring}

 

</code>

بطور کلی مدیریت ریسک شامل ۶ مرحله هست :

  • شناسایی ریسک
  • تحلیل ریسک
  • ارزیابی ریسک
  • برنامه ریزی به منظور جلوگیری ریسک
  • طرح مهاجرت از وقایع ریسک
  • کنترل ریسک (مدیریت رخدادهای احتمالی که اگر رخ بده فاجعه به بار میاد و کار بیخ پیدا میکنه )

ضمنا ما ۳ نوع ریسک داریم :

  • ریسک پروژه
  • ریسک محصول
  • ریسک کاری

بطور خلاصه RMMM شامل سه مرحله میشه :

  • کاهش ریسک : مدیر سعی می کند مشکلات بر سر راه پروژه رو برطرف کنه تا ریسک رخ نده و به قولی جلوی بروز ریسک رو بگیره. (Risk Reduction)
  • اجتناب : برای جلوگیری از ریسک اقداماتی رو مطرح میکنه.
  • مدیریت : ریسک اتفاق افتاده و حالا مشخص میکنه باید چه کاری انجام بدیم تا کار بیشتر از این بیخ پیدا نکنه.

اجازه بدید با یک مثال کار رو پیش ببریم : ” در طول پروژه استخراج وضع موجود سازمان جهاد دانشگاهی امکان دارد برخی کارمندان از تیم جدا بشن و به قسمت های دیگه پروژه منتقل بشن ”  خوب این شد بخش پالایش ریسک. حالا باید اجتناب از ریسک داشته باشیم، پس باید چه کار کنیم ؟ مشخصه باید وظایف و تسک های هر کدوم از اعضای تیم رو مشخص کنیم و پروژه ای که قراره بهش نیل پیدا کنیم رو روشن کنیم. حالا اگر ریسک اتفاق افتاد و جدایی رخ داد چی کنیم ؟ باید مدیریت انجام بدیم، اینجاست که Management ورود میکنه و ما میایم نیروهای جدید و ماهر و متخصص رو به جای نیروهای قبلی جایگزین می کنیم. (Replacement) پس جواب یک سوال اینجا مشخص میشه و اون اینکه مدیریت پروژه توسط مدیر پروژه (Project Manager) صورت میگیره.

شناسایی، ارزیابی و کاهش ریسک ها پیش از فاز گذار در معماری غیر قابل اجتناب و ضروری است. ما دو سطح ریسک داریم :

  • ریسک ابتدایی
  • ریسک های باقیمانده پس از انجام اقدامات به منظور کاهش ریسک

طبقه بندی ریسک : 

  • ریسک ها در کلیه فازهای متدولوژی ADM حاضرند.
  • اما چرا ریسک ها را طبقه بندی کنیم ؟ به منظور کاهش ریسک ها طبقه بندی بسیار موثر است.
  • یکی از راه های طبقه بندی ریسک، اندازه گیری تاثیری است که بر سازمان می گذارد.

شناسایی ریسک : 

چطور شناسایی کنیم ؟

  • ارزیابی بلوغ سازمان در فاز گذار
  • ارزیابی آمادگی سازمان در فاز گذار
  • مستند سازی ریسک (Risk Documentation)

ارزیابی های سه گانه فوق بسیاری از ریسک ها را شناسایی می کند. اما ارزیابی ابتدایی ریسک به چه صورتی می باشد ؟

  • طبقه بندی ریسک با توجه به دو عامل :
    • تاثیر ریسک در سازمان
    • فرکانس تکرار در سازمان
  • ارزیابی میزان تاثیر با توحه به معیارها (ستون جدول) و نرخ تکرار (سطر جدول)
  • معیار + نرخ تکرار :
    • ریسک بسیار جدی (Extremely High Risk)
    • ریسک جدی (High Risk)
    • ریسک قابل کنترل (Moderate Risk)
    • ریسک پایین (Low Risk)
  • که به ترتیب با E , H , M , L شناخته می شوند.

محمد احسان حیدری

محمد در حال حاضر دانشجوی ارشد آی تی در دانشگاه شهید بهشتی است. او علاقه زیادی به تولید محتوی غنی مرتبط با توسعه نرم افزارها و تکنولوژی های مبتنی بر وب دارد. از علاقه مندی های تحقیقاتی او می توان به مهندسی نرم افزار چابک، تکنولوژی های وب پویا، داده کاوی، و یادگیری عمیق نام برد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در تلگرام هم همراه شما هستم

اگر علاقه مند به مباحث معماری سیستم های اطلاعاتی و نرم افزاری هستید می توانید به کانال ما در تلگرام بپیوندید و از تازه های معماری نرم افزار اطلاع پیدا کنید

پیوستن بستن